Prima Pagină | Cine Suntem | Obiective | Cum Poţi să ajuţi | Comunitate | Membrii | Contact
Patriarhia Romana
Eroi
Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor

 

EROU CĂPITAN AVIATOR VIRGIL TRANDAFIRESCU

7 septembrie 1907 - 23 iunie 1944

A scrie istorie este o obligaţie pentru omenire, a o adăugi cu ce ai aflat, este o obligaţie pentru fiecare, rămânând ca aceia care pot să scrie, să adune şi ce au aflat de la cine nu mai poate vorbi....

Nicolae Iorga

Eroul Căpitanul aviator Virgil Trandafirescu

Eroul Căpitanul aviator Virgil Trandafirescu s-a născut la 7 septembrie 1907 la Turnu-Severin. Tatăl Florea era grefier la Tribunalul din oraş, iar mama Ecaterina, casnica.

Şcoala primară şi Liceul le urmeză la Turnu-Severin, apoi Şcoala Militară la Cotroceni, iar în 1939 devine ofiţer activ al aviaţiei române.

La 7 februarie 1939 se căsătoreşte cu domnişoara Alexandrina Borduşanu, fiica lui Mihail şi Stravriţa Borduşanu, locuitori ai comunei Cosâmbeşti. Devine cunoscut şi indrăgit de toţi pentru atitudinea lui deschisa şi prietenoasă şi mai ales în urma zborurilor efectate deasupra satului care anunţau venirea sa. Permisiile şi le petrece alături de soţia şi de fiul Mihai în Cosâmbeşti.

La 16. 07. 1939 căpitanii Virgil Trandafirescu şi Dumitru Pufi Popescu ambii din Flotila 1 Vânătoare au ocupat locul 2 la seriile B respectiv A la Concursul naţional de acrobaţie aeriană de la Băneasa.

La 22 iunie 1941 Flotila 1 Vânătoare având la comandă pe Comandor aviator Romanescu Mihail era pregătită să acţioneze pe frontul din Basarabia. Grupul 5 Vânătoare comandat de Lt. Cdor. av. Miclescu Gheorghe era compus din Escadrilele 51 şi 52, dotate cu avioane Heinkel 112-B-1 şi Escadrila 53 cu avioane Hurricane.

Escadrila 51 Vânătoare:

Comandant - Cpt. av. Trandafirescu Virgil
Piloţi Lt. av. Stătescu Tiberiu
Lt. av. rez. Lascu Ion
Slt. av. Moscu Teodor
Slt. av. rez. Istrăteanu Ion
Slt. av. Smeu Constantin
Slt. av. Soare Ion
Slt. av. Cârciuvoianu Vasile
Slt. av. rez. Băjenaru Ion
Adj. av. Condruţ Anghel
Adj. av. Popescu Ion
Adj. stg. av. Pavel Barbu
Adj. stg. av. Igescu Gheorghe
Adj. stg. av. Costache Gheorghe
Adj. stg. av. rez. Popescu Valter.

În noaptea de 21-22 iunie 1941 în toate formaţiunile de aviaţie de-a lungul frontului zburătorii sunt adunaţi în jurul comandanţilor care le citesc mesajul Subsecretarului de Stat Al Aerului, Generalul de escadră av. Gheorghe Jenescu în care se arată că duşmanul profitând de împrejurări vitrege ne-a răpit unul dintre cele mai frumoase şi roditoare ţinuturi, leagăn de voievozi şi de vestigii ale unui trecut glorios.

Termină cu îndemnul: "Tineri sburători! Sună buciumele şi ecoul lor se aude în codrii strămoşeşti ai Basarabiei. Cerul răsună în cântecul motoarelor, la arme, la manşe, cu Dumnezeu înainte!"

Când în zorii zilei de 22 iunie 1941 s-a dat ordinul: Ostaşi, Vă ordon treceţi Prutul ” aşteptat cu înfrigurare de întreg neamul românesc, aviaţia a început lupta împotriva celor care ne umiliseră, luându-ne Bucovina de Nord şi Basarabia.
La atacul asupra aerodromului Ismail-Caraclia a decolat escadrila 51 vânătoare a căpitanului Virgil Trandafirescu.

Piloţii au atacat atunci când unele I-16 încercau să decoleze. Aerodromul a fost “pieptănat”. După 20 minute de foc intensiv, pe aerodrom au rămas doar fiare fumegânde. Sublocotenentul Teodor Moscu a doborât un avion la decolare şi altele două în încăierarea aeriană. Deşi a fost serios deteriorat, la ora 4. 50, Moscu a aterizat la Râmnicu-Sărat. Teodor Moscu, pilotul român care a obţinut prima victorie aeriană deasupra Basarabiei, a fost decorat cu Ordinul “Virtutea aeronautică, cu „cruce de aur”, o distincţie rară, râvnită de mulţi zburători români.

După valul întâi, bombardierele româneşti din Gruparea generalului Celăreanu au participat şi la valul doi, asupra aceloraşi ţinte. De data asta, ei au survolat Prutul la ora 12. 00, acţiunile fiind nu mai puţin dramatice. Rezultate au fost surprinzătoare în prima zi de război. În aer şi pe pământ au fost nimicite peste 60 de avioane inamice, un număr impunător de tancuri şi vehicule, trenuri. Cinci puşcaşi de bord au doborât câte un avion inamic. Aviaţia română a pierdut şapte bombardiere şi un avion de cercetare. Dintre acestea, numai două echipaje au supravieţuit.

La 23 iunie 1941 a căzut în luptă primul vânător, adjutantul aviator Anghel Codruţ din Escadrila comandată de Cpt. Av. Virgil Trandafirescu.

Acţiunile piloţilor români au fost remarcate de mareşalul Ion Antonescu în ordinul nr. 1 din 13 iulie 1941.

Pentru a reâmprospăta memoria cinstirii Flotilei 1 Vânătoare şi a Eroilor săi cităm dinCartea de Aur a acestei brave unităţi de aviaţie, Decretul Regal nr. 3059 din 15 noiembrie 1941: Drapelul Flotilei 1 Vânătoare este decorat cu Virtutea Aeronautică, clasa Ofiţer pentru vitejia, dispreţul faţă de moarte şi destoinicia ce au arătat ofiţerii, subofiţerii şi trupa în luptele din Basarabia şi Odesa”.

În după amiaza zilei de 16 octombrie 1941, Odessa cetatea cetăţilor cade prin lupte crâncene. Prima parte a campaniei din războiul Sfânt, ia sfârşit pentru Flotila 1 Vânătoare, la această dată. Ea se încheie cu 4417 ore de zbor, 852 lupte aeriene, 145 avioane doborâte sigur, 18 probabile şi 47 distruse la sol.

Căzuţi pentru Patrie 10 zburători, 5 răniţi şi 2 dispăruţi. La 23 octombrie, Flotila 1 Vânătoare se reîntoarce la Pipera.
Este de remarcat comportamentul piloţilor, care deşi înfruntau inamicul angajându-se până la sacrificiul vieţii, au căutat tot timpul să nu lovească populaţia civilă, compusă din fraţii noştri basarabeni şi să nu distrugă inutil bunurile patriei cotropite.

Convoaiele armatei în retragere erau amestecate cu mulţime de oameni nevinovaşi, femei şi copii, trenurile erau înţesate cu aceiaşi populaţie deşi transportau trupe şi material militar. Atacurile Grupului 5 s-au purtat în toate aceste cazuri, asupra capului coloanei, vădit condusă de organe militare.
Trenurile au fost imobilizate prin distrugerea în primul rând a locomotivelor. Se atacau pe cât posibil vagoanele platformă pe care se transporta tehnica de luptă, evitându-se vagoanele de pasageri în care era înghesuită populaţia luată ostatică.

De veghe la porţile Odessei rămâne Escadrila 51 Vânătoare comandată de cpt. av Trandafirescu Virgil.

După dezastrul suferit de armatele germane, române, ungare şi italiene în iarna 1942-1943 în cotul Donului şi la Stalingrad, germanii plănuiau o ofensivă de mare anvergură în zona Orel-Kursk-Belgorod-Harkov, care să le asigure recâştigarea iniţiativei şi recuperarea regiunilor pierdute. În acest scop au început pregătirea şi concentrarea unor mari forţe în regiunea respectivă.

În acel timp, linia frontului se stabilizase în sud pe aliniamentul Izium-Stalino-Voroşilovgrad-Taganrog, zonă în care urma să acţioneze Flota 4 Aeriană Germană, comandată de Feldmareşalul Von Richthofen şi Corpul Aerian Român comandat de Generalul de Escadră Gheorghiu Ermil.

Comandamentul german, apreciind lupta purtată de unităţile de vânătoare română care avuseseră succese răsunătoare, a cerut guvernului român să trimită o parte din aceşti străluciţi piloţi pe front. Urmau să lupte încadraţi în formaţii de luptă germane, care erau dotate cu avioane noi, prevăzute cu armament evoluat.

Piloţii români urmau să fie încadraţi în Grupul 7 Vânătoare avioane Messerschimit 109-G şi să lupte într-una din formaţiile germane, care era vestită prin succesele ce le obţinuse în luptele purtate, în Flotila Udett.

Comandantul Grupului 7 Vânătoare devine Cpt. av. Trandafirescu Virgil.

Escadrila 43 comandant Cpt. av. Agarici Horia
Escadrila 57 comandant Lt. Av. Bătrânu Nicolae
Escadrila 58 comandant Cpt. av. Cantacuzino Bâzu Constantin

În marea bătălie din vara anului 1943, desfăşurată pe frontul Orel-Kursk-Harkov-Stalino, forţele germano-române au suferit pierderi grele în oameni şi tehnică de luptă, datorită superiorităţii numerice copleşitoare în oameni şi armament şi au fost obligaţi să bată în retragere.

În ziua de 23 oct. 1943, Grupul 7 Vânătoare ai cărui piloţi aveau un palmares bogat de victorii aeriene, dar fusese decimat în luptele ce le purtaseră până atunci a fost trimis în ţară pentru refacere şi înlocuit cu Grupul 9 Vânătoare care s-a deplasat pe aerodromul Genişesc.

În primăvara anului 1944, situaţia războiului terestru şi aerian devenise critică pentru România. Tancurile ruseşti au reuşit să facă o spărtură în poziţia de rezistenţă româno-germană de pe Bug, încât la începutul lunii aprilie, vârfurile blindatelor au trecut Nistrul şi Prutul. Trupele române s-au repliat cu poziţie de rezistenţă în formă de arc care se sprijinea pe două obstacole naturale Munţii Carpaţi din Bucovina în flancul stâng iar la flancul drept pe cursul inferior al Nistrului până la Marea Neagră.

Tot la începutul lunii aprilie, în acelaşi timp cu ofensiva rusă în direcţia României, au început atacurile aeriene americane şi engleze asupra României.

După eliberarea Italiei de Sud, americanii au construit în zona Foggia pe coasta Adriaticii, un sistem de baze aeriene care puteau concentra mii de avioane de bombardament B-17, B-24 (fortăreţe zburătoare), avioane de vânătoare Lightning şi Mustang pentru însoţirea bombardierelor şi protecţia lor aeriană.

Misiunea acestei flote aeriene era de a acţiona în folosul operaţiunilor terestre ale frontului din Peninsulă , de a distruge industria de război inamică din sudul Europei şi din Balcani şi de a distruge zona petroliferă din România.

În luna aprilie 1944 Flota a 15 Americană şi Marea unitate aeriană engleză 205 aflate pe bazele lor din Italia au executat 11 atacuri asupra României fiind vizate oraşele Bucureşti, Ploieşti, Câmpina, Braşov, Turnu Severin.

Grupul de vânătoare 6 IAR 80 şi Grupul 7 Messerschmitt comandat de căpitanul aviator Virgil Trandafirescu, din apărarea teritorială s-au încleştat în luptă bătându-se aprig cu vânătoarea americană spre a ajunge să atace bombardierele.

În luna mai 1944 aviaţia americană a executat 15 atacuri de zi iar cea engleză 5 bombardamente de noapte. Iată ce spunea unul dintre aviatorii americani prizonieri în România: Aviaţia română, restrânsă dar de excepţie, cu toată puternica noastră apărare de bord şi a pazei oferită de un număr foarte mare de avioane de vânătoare de însoţire, ne cauzează multe pierderi...

Americanii repetă şi în iunie bombardamentele asupra rafinăriilor şi instalaţiilor de la Ploieşti, pentru că 40 % din consumul de carburanţi al armatei germane provenea din România.

În ziua de 23 iunie 1944, aviaţia americană bombardează din nou, Societatea Româno-Americană şi Giurgiu ca obiectiv secundar. Formaţia americană, deşi puternic însoţită de Mustanguri pierde 6 cvadrimotoare. Din Grupul 7 Vânătoare care a decolat cu 11 avioane Messerschmitt este doborât Căpitanul Trandafirescu Virgil înălţându-se la Flotila din Cer şi sunt răniţi căpitanul Dan Scurtu, locotenentul Tudor Greceanu şi adjutantul rez. Casian Teodorescu.

Căpitanul av. Trandafirescu Virgil pentru eroismul de care a dat dovadă a fost decorat cu:

Virtutea Aeronautică
Crucea de Fier
Ordinul Mihai Viteazul clasa a III a Î. D. R. nr. 1888-12. 10. 1944

A fost înhumat cu onoruri militare în Cimitirul Militar Ghencea alături de camarazii săi, iar Doamna Trandafirescu în memoria Eroului căzut la 23 iunie 1944, a ridicat o Troiţă în curtea bisericii Sfântul Nicolae Cosâmbeşti.

Şi pe această cale aduc pios omagiu Marelui Zburător, Comandantul Escadrilei Săgetătorilor, Căpitan Aviator Trandafirescu Virgil, de la a cărui naştere se împlinesc 100 de ani şi tuturor aripilor româneşti care şi-au dat viaţa Patriei Române!

Fie-i memoria veşnic cinstită!

Pr. Niţă Vasile Cristian
Preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Faptele Credinţei

 

Surse
Prof. Univ. Ion Bucurescu- Aviaţia Română pe Frontul de Est şi în apărarea teritoriului Vol. I; II Editura Fast Print 1994
Revista Forţelor Aeriene Române nr. 4 -2004
George Acsinteanu-Escadrila Albă
www.timpul.md
www.wordwar2.ro


Mulţumesc deosebit pentru imaginile din arhiva familiei obţinute prin bunăvoinţa:

Doamnei Ing. Alexandrina-Virginia - fiica eroului

Domnului Ing. Mihai - fiul eroului

Doamnei Elena Tomescu - rudă şi prietenă sinceră familiei Trandafirescu.

Noutati

Accesaţi această rubrică pentru a afla ultimele noutăţi despre programele desfăşurate de Asociaţia "Faptele Credinţei"!


Pelerinaje Manastiri
Parohia Balta Alba

Doneaza Online


Binefăcători:

Sfanta Manastire Frasinei

Sfânta Mănăstire Frăsinei



Parteneri Media:

Radio Campus Slobozia


Sponsori:

Evi Tour - Agentie de Turism